Schouder & elleboog
Uw schouder ingreep

Hier vind je informatie over verschillende schouderoperaties en hoe wij je kunnen helpen je schouderproblemen te behandelen.

Voor uw operatie

Preoperatieve onderzoeken

Zodra een datum voor je operatie is vastgelegd, zal je huisarts de preoperatieve onderzoeken met je overlopen.
In geval van prothesechirurgie worden gemakshalve de onderzoeken vaak in het ziekenhuis georganiseerd.

MRSA-screening:

Het betreft hier de screening van de varkensbacterie. In geval van prothesechirurgie zal je een MRSA-screening laten uitvoeren voorafgaand aan de opname. Dit gebeurt door de verpleegkundige in het ziekenhuis. Indien je ‘positief’ bent, moeten bepaalde maatregelen getroffen worden (zalf smeren)  gedurende enkele dagen tot de screening negatief is.
De meeste positieve patiënten zijn ‘drager’ zonder er last van te hebben.(bvb. varkensboer)

Wat is MRSA?
U hebt mogelijks al gehoord van methicilline-resistente Staphylococcus aureus (MRSA – ziekenhuis bacterie) via tv en kranten. Het klinkt beangstigend, maar het kan worden voorkomen en behandeld.
MRSA staat voor Methicilline-resistente Staphylococcus aureus. Staphylococcus aureus is een veel voorkomend type bacterie dat onschadelijk kan leven op de huid. Soms kan het een aantal veelvoorkomende infecties veroorzaken zoals steenpuisten en wondinfecties. Methicilline is een type penicilline (antibiotica). MRSA wordt niet gedood door de gebruikelijke antibiotica en komt vaker voor in het ziekenhuis, rusthuis omdat mensen meer kans hebben om infecties te krijgen als ze al ziek zijn of hun immuunsysteem minder effectief werkt (bejaarde populatie). MRSA kan ernstige chronische wondinfecties veroorzaken, die lang duren om te genezen en soms tot bloedvergiftiging kunnen leiden.
Staphylococcus aureus komt vrij vaak voor: ongeveer 20% van de mensen draagt de kiem (zonder daar last van te hebben) in hun neus of op hun huid. Echter, slechts 6% van de patiënten die voor chirurgie naar het ziekenhuis komen zijn MRSA positief.  De kiem is normaal gesproken geen risico voor gezonde mensen en de meeste mensen die het dragen, hebben geen symptomen en weten niet dat ze het dragen. Oudere mensen zijn frequenter getroffen door deze bacterie maar alleen omdat ze vaker in het ziekenhuis zijn en/ of een slechter immuunsysteem hebben. Geslacht en etnische afkomst zijn niet belangrijk. Vaak zien we deze bacterie bij landbouwers met varkens.

Screening op MRSA
Wanneer MRSA positieve patiënten worden behandeld voor MRSA, herstellen ze beter en is de kans dat andere patiënten besmet raken aanzienlijk verminderd.

Hoe zal ik worden gescreend op MRSA?
We kunnen onderzoeken of je MRSA drager bent door een bacterie kweek uit de binnenkant van uw neus te nemen. Deze test is pijnloos, heeft geen bijwerkingen en wordt afgenomen in het ziekenhuis voor de geplande ingreep.
De kliniek zal je contacteren als het resultaat positief is (je bent dan drager) en je wordt geïnformeerd over wat je vervolgens moet doen.

Wat als ik MRSA heb?
Als je drager bent, hoef je jezelf geen zorgen te maken. Het is onwaarschijnlijk dat je schade lijdt of iemand anders besmet. Het is alleen een risico voor immuungecompromitteerden of familieleden die zelf een operatie verwachten in de nabije toekomst. Helaas, als je MRSA drager bent , moet je geplande operatie uitgesteld worden tot je weer negatief bent (dus geen drager meer) als voorzorg voor jezelf alsook voor andere patiënten in het ziekenhuis.

Behandeling voor MRSA
De verpleging en dienst microbiologie van het ziekenhuis zullen vertellen wat te doen. De behandeling houdt in dat je je haar en huid wast met speciale zeep, speciale zalf aanbrengt in je neus en dat je soms vijf dagen lang elke dag je kleding, lakens en kussenslopen verwisselt. In de meeste gevallen werkt dit heel goed.
Zodra je de behandeling hebt ondergaan, word je opnieuw getest en als je 3x achtereen vrij bent van MRSA, kan je operatie doorgaan.

Informed Consent:

Je chirurg zal de voordelen, risico’s, mogelijke complicaties, eventuele meerkost en het herstel met je bespreken. Je moet ook op de hoogte worden gesteld van alternatieve behandelingsopties, indien van toepassing. Het is belangrijk dat je in dit stadium nog vragen stelt en eventuele problemen bespreekt.
Je krijgt ook een info brochure waarin dit allemaal nog eens staat.

Naar het ziekenhuis

Je wordt gevraagd om ten minste zes uur voorafgaand aan het tijdstip van opname niets te eten of te drinken, behalve een slok water voor je thuismedicatie.
Als je een algemene narcose hebt ondergaan, moet je naar huis worden gereden en mag je na de behandeling 24 uur niet rijden. Je zal ook iemand thuis nodig hebben om de eerste nacht bij jou te blijven.

Voor en na de operatie

Als je op de recovery wakker wordt, heb je een draagdoek of een gips. Het type is afhankelijk van de uitgevoerde ingreep. Afhankelijk van de chirurgie is dit voor een paar dagen tot maximaal zes weken. Raadpleeg de infobrochure voor meer informatie.

Afhankelijk van het type ingreep blijf je 1 nacht of is de procedure gepland in dagziekenhuis. Raadpleeg je infobrochure ivm de inhoud van je bagage igv opname. Als het een daghospitalisatie betreft, zal je ongeveer 4 uur na de operatie naar huis kunnen gaan. Een fysiotherapeut zal je in het ziekenhuis de juiste oefeningen leren.

Veel patiënten revalideren onder supervisie van hun kinésist. Als je er geen hebt, kan je desgewenst met een ziekenhuis kinesist revalideren.

Pijn

Afhankelijk van het type ingreep, plaatst de anesthesist een zenuwblok. Dit betekent dat direct na de operatie de schouder en arm vaak volledig gevoelloos zijn. Dit kan enkele uren duren. Hierna kan de schouder pijnlijk zijn. De verpleegafdeling kent dit goed en in overleg met de dienst anesthesie is er een pijnschema voorzien. Lokale ijsapplicatie vermindert de pijn en zwelling.

De wonde

De operatie kan worden uitgevoerd via een kijkoperatie (arthroscopisch) of via open benadering.
In geval van kijkoperatie gebruiken we meestal via twee of drie punctie wonden van 5 mm. Deze worden na de ingreep gesloten met een resorbeerbare (verteerbare) draad. De wondes van beide technieken moeten droog blijven gedurende de eerste 5 tot 7 dagen. Ondertussen kan je douchen met de waterdichte pleister (Tegaderm) die door de verpleging is aangebracht voor je vertrek naar huis. Als deze na enkele dagen loskomt, dan vervang je dit door een eenvoudige pleister tot de wonde volledig is genezen.

Slapen

Na een schouder ingreep zal het slapen de eerste paar weken ongemakkelijk tot zelfs moeizaam zijn, vooral als je probeert op de geopereerde arm te liggen. We raden je aan om op uw rug of aan de andere kant te liggen. Veel patiënten slapen half rechtzittend. Gewone kussens kunnen worden gebruikt om je comfort en ondersteuning te bieden. Een kussen dat in tweeën wordt gevouwen ondersteunt de elleboog aan de geopereerde schouder en een kussen langs uw rug helpt je te voorkomen dat je ’s nachts op je behandelde schouder rolt.
Een zwangerschapskussen is heel praktisch om de last te minimaliseren.

Vervolg afspraak

Een controle afspraak wordt voorzien 3-6 weken na de ingreep. Deze, tezamen met je ontslagbrief, medicatie voorschrift en kinesitherapie aanvraag, krijg je mee bij ontslag.

Dagelijkse activiteiten

De eerste paar weken na de ingreep zal je jezelf moeten aanpassen aan je schouder.
Afhankelijk van de type ingreep heb je de richtlijnen en tips and tricks gekregen (van fysio- en ergotherapeut) hoe je moet omgaan met de draagdoek en je geopereerde schouder om je dagelijkse activiteiten te kunnen uitvoeren.

Vrijetijdsactiviteiten

Je fysiotherapeut en chirurg zullen je adviseren wanneer het veilig is om je vrijetijdsactiviteiten te hervatten. Dit zal variëren afhankelijk van je operatie, leeftijd en sport, evenals de periode die nodig is om je schouder- en elleboogspieren te trainen. Raadpleeg het revalidatieschema voor meer informatie over onze richtlijnen voor uw specifieke operatie.

Auto rijden

Dit zal weer variëren afhankelijk van type ingreep en bijhorende revalidatieschema.
In de regel kunnen patiënten met een blauwe draagdoek al na enkele dagen rijden, met een zwarte ten vroegste na 6 weken.
Een automaat is dan weer gemakkelijker dan een schakelbak.
Het blijft moeilijk voor je behandelende arts om voor jou te bepalen of je veilig kan rijden. Wij raden aan dat je dit samen met iemand beoordeelt en dat je eerst oefent op een verlaten parking. Informeer ook bij je verzekering.

Dit is afhankelijk van type ingreep, revalidatie en werk. Het wordt per patiënt bepaald.

In deze brochure kan u meer informatie vinden over uw schouder ingreep.

Het is mogelijk om je afspraak online vast te leggen via onderstaande link.
Maak een online afspraak
Maak je je afspraak liever telefonisch? Dan kan je terecht bij ons secretariaat.
Bel campus Sint-Jozef
Bel campus Sint-Elisabeth