Kanteloperatie (Osteotomie)

Deze ingreep kan gebeuren bij patiënten waarbij de slijtage (artrose) beperkt is tot één compartiment van de knie. Dikwijls zien wij deze kraakbeenschade ontstaan na een vroeger uitgevoerde meniscusoperatie of bij uitgesproken asafwijkingen van het onderste lidmaat. Het doel van een valgiserende osteotomie (kanteloperatie) is de druk op de pijnlijke kant van de knie (meestal het binnenste/mediale compartiment) te verminderen. Door de as van het onderbeen (tibia) te wijzigen, verschuift de kracht naar de niet-pijnlijke kant van de knie alwaar het kraakbeen nog intact is. Hiervoor wordt de knie in een lichte X-stand (valgus) of O-stand (varus) geplaatst. Door deze ingreep kan de evolutie naar verdere slijtage afgeremd of zelfs volledig gestopt worden. Indien de knie toch verder zou evolueren naar een totale artrose en het plaatsen van een totale knieprothese nodig wordt, hebben we deze prothese kunnen uitstellen zonder het resultaat ervan te compromitteren.

Het gaat meestal om relatief jonge patiënten (rond de 50 jaar oud). Zij zijn (te) jong voor prothesechirurgie. Frequent werd voorafgaandelijk al een proefbehandeling uitgevoerd met een unloader brace.

Een radiografie waar de heup, de knie en de enkel op één opname te zien is (full leg) is noodzakelijk. Per casus kan beslist worden tot het nemen van een MRI en zelfs het uitvoeren van een kijkoperatie (artroscopie). De bedoeling is met volledige zekerheid de status van het gezonde kraakbeen te beoordelen.

Ingreep

Wij gebruiken bij voorkeur een open wig techniek waarbij een hoekstabiele plaat gebruikt wordt. Deze techniek laat toe om onder scopiegeleide de wig verder te openen tot de ideale correctie bekomen wordt.

Revalidatie

De gebruikte techniek laat toe vanaf de dag van de ingreep in functie van de pijn te mobiliseren en te steunen. De eerste maand is het de pijn en de zwelling die bepaalt hoeveel er belast kan worden. Begeleiding door een kinesitherapeut is noodzakelijk. Er dient rekening gehouden te worden met een minimaal werkverlet van 6 weken (en eerder 3 maanden).

Nb: Roken kan het aan elkaar groeien van het bot (osteotomie) vertragen! Rookstop is noodzakelijk.

Verdere info: lees de volledige brochure “kanteloperatie”

Nuttige links:

AZT: https://www.azturnhout.be/

KKNK: https://ebertschoofs.wixsite.com/kinekring
DePuySynthese: https://www.jnjmedicaldevices.com/en-US/companies/depuy-synthes

Tomofix: https://www.jnjmedicaldevices.com/en-US/product/tomofixr-medial-high-tibia-plate

Knie-unit »