Dupuytren

Een goedaardige fibfromatose (knobbelvorming) van de onderhuid in de handpalm en de palm van de vingers. De aandoening komt het vaakst voor in de handpalm in de lijn van de ringvinger en de pink. De goedaardige knobbels kunnen uitgroeien als strengen en de vingers hierbij aantrekken (contractuurvorming).

De aandoening is erfelijk en is meestal meer uitgesproken bij blanke mannen. Mensen die zwaardere arbeid doen evolueren vaak sneller. Spontane verbetering van (lichte) Dupuytren is onfrequent maar is beschreven.

Klachten?

De samengetrokken vinger(s) veroorzaakt ongemak in dagelijks gebruik van de hand. De aandoening is meestal niet pijnlijk.

De diagnose is op zicht te stellen. Beeldvorming of echografie is niet nodig

Wanneer behandelen?

De tafel-top-test is van belang. Zolang de patiënt de hand vlak op tafel kan duwen/leggen is geen behandeling nodig. Te snel behandelen kan op lange termijn bij herval moeilijkere heringreep betekenen, te laat behandelen betekent soms een suboptimaal resultaat.

Behandelingsmogelijkheden?

Meestal kan een inspuiting met Xiapex de contractuur verhelpen.
Soms is de aandoening te ver gevorderd en dient heelkunde onder loupevergroting overwogen te worden.

Specifieke nazorgen:

Wondzorg, kinesitherapie, capener spalk.

Complicaties

– Gevoelsstoornissen: de manipulatie van fijne zenuwen in de vinger veroorzaakt soms tijdelijk “voos” gevoel in de vingertop
– Bij beschadiging van de bloedtoevoer van de vinger zou deze kunnen afsterven. Het risico is groter bij herchirurgie
– Verstijving van de gewrichten, om dit te vermijden is kinesitherapie vaak nodig