Duim Artrose

Artrose van de duim (rhizarthrose) is “wegslijten” van het kraakbeen aan de basis van de duim.

De aandoening treft 8 keer vaker dames dan heren. Er bestaat een erfelijke voorbeschiktheid (moeder op dochter). Soms kan de oorzaak een oude breuk zijn.

Klachten?

Pijn doet zich voor onder 2 vormen. De mechanische plotse, schietende pijn bij grijpen en knijpen (fles opendraaien, broeksknoop dichtdoen, bord uit de kast pakken…) en daarnaast de inflammatoire (ontstekings-) pijn die eerder een zeurend, knagend karakter in rust heeft. Vaak is er ook krachtsverlies door pijn en verstijving van het gewricht.
Bij gevorderde vormen zien we vaak ook een duim die onder het vlak van de hand getrokken is met een duidelijke “bult” aan de basis.
Combinatie van mechanische pijnklachten (pijnscheuten in de duimmuis bij knijp- en grijphandelingen) en ontstekingspijn (knagende, zeurende pijn in de duimmuis in rust)

Meestal volstaat een gewone röntgenfoto om de diagnose en de ernst van de aandoening te evalueren.

Wanneer behandelen?

Behandeling is nooit noodzakelijk. Dit betekent dat de subjectieve klachten (pijn, functiebeperking) doorslaggevend zijn om enige behandeling toe te passen.

Behandelingsmogelijkheden?

Niet chirurgisch:
Door de pijnlijke beweging in het gewricht te beperken met een steunspalk kan de klacht gecontroleerd worden. Een infiltratie met een lokaal cortisone-infiltratie kan nuttig zijn of Trapezectomie: Het handwortelbeen onder de duimbasis wordt weggenomen en de duim wordt “opgehangen” om soepel te kunnen blijven bewegen zonder pijn.
Chirurgisch:
Diverse technieken zijn mogelijk. Vaak wordt gebruik gemaakt van een duimprothese. Hierbij wordt het zieke gewricht vervangen door een kunstgewricht. Een andere techniek bestaat uit het verwijderen van het trapezium (handwortelbeen waar de duim op steunt) en een suspensie (ophangen) van de metacarpaal (middenhandsbeen van de duim).

Specifieke nazorgen:

Door het losmaken van de duimmuisspier moet een periode gipsbehandeling na een operatie volgen (3 à 4 weken). Bewegingsoefeningen worden daarna gestart op eigen tempo.

Complicaties

– Loslating prothese: een geïmplanteerde prothese of mini tight rope kan losraken uit het bot. Soms is dan een heringreep aangewezen.
– Luxatie duimprothese: bolletje van de prothese kan uit de kom gaan, kans is zeer klein geworden met huidige type prothese. Mocht dit toch voorkomen is heringreep nodig.

Hand- en Polskliniek »